Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hørningskolens vision - Klar til livet

1. Meningsgivende skole for den enkelte elev

Hørningskolens kerneopgave er at skabe de bedste lærings- og udviklingsforudsætninger for eleverne.

Hørningskolens personale samarbejder for at skabe en struktureret og genkendelig hverdag, der tager udgangspunkt i både elevernes styrker og udfordringer.

Vi skaber læringsmiljøer, der fremmer en faglig, social og personlig udvikling med fokus på trivsel, selvstændighed og livsmestring.

Det værdifulde liv - også efter Hørningskolen - er det altoverskyggende mål for alt arbejde med elevernes udvikling.
 

2. Alle elever har potentiale – en diagnose er ikke en prognose

På Hørningskolen ser vi hele barnet - herunder også diagnosen, som er en vigtig viden for at forstå barnets forudsætninger for læring og udvikling.

Diagnosen er vejviser for, hvilke metoder og systemer, personalet skal anvende og tage højde for i arbejdet med eleverne. Diagnosen fortæller derved intet om, hvor langt eleven kan nå.

På Hørningskolen har alle elever lov til at være, som de er. Her behøver man ikke at ændre sig i et forsøg på at gøre sig fortjent til at være. I stedet for at skulle passe ned i en helt fast form, som skolen på forhånd har fastlagt, forsøger vi at ”bygge en skole rundt om hvert barn” - så godt som det kan lade sig gøre.

 

3. Fællesskaber

På Hørningskolen prioriterer vi fællesskaber, hvor der tages højde for elevernes individuelle behov og forskelligheder. Det er vigtigt, at eleverne får en oplevelse af at være en del af, samt at høre til i meningsgivende fællesskaber.

Hørningskolen tilbyder fællesskaber, hvor den enkeltes behov tilgodeses. Skolens opgave er her at tilpasse rammerne, så der tages højde for disse forskelligheder.

Fællesskaber giver mulighed for, at eleverne kan indgå i meningsfulde sociale og faglige relationer, hvor de trives og udvikler sig. Igennem forskellige fællesskaber øver eleverne at tolerere og tage hensyn til hinanden. 

 

4. Anerkendelse

Pædagogikken på Hørningskolen bygger på en anerkendende tilgang til eleverne. Derfor skal alle elever tilbydes en skolegang, hvor de føler sig set, hørt og forstået.

I arbejdet med elevernes trivsel, udvikling og læring forsøger vi derfor altid at forstå intentionerne bag elevernes handlinger samt møde dem herfra.

På Hørningskolen tror vi på, at eleven i den anerkendende relation vil drage positive erfaringer om sig selv og vil være mere modtagelig for læring.